Onderwijs op maat of toch niet?

Het klinkt als een droom. Onderwijs op maat; als student je eigen keuzes maken betreffende de invulling van je studietraject. Welke vakken je wel of niet neemt. Is dat toekomstpraat of is dat een reële mogelijkheid?

Kijkende naar mijn eigen opleiding zie ik momenten van maatwerk, maar vooral momenten van gestructureerde regels en opvattingen. In het derde jaar op Fontys Hogeschool Journalistiek kun je de vakken die horen bij jouw specialisatie zelf kiezen. Het hoeft tegenwoordig niet eens meer specifiek alleen radio, krant, online of televisie te zijn. Mixen en matchen is nu ook mogelijk. Ik noem het altijd het ‘blokkendoos effect’: uit de beschikbare modules kies je er een aantal om zo je eigen combi-specialisatie te creëren. Zo kun je dus bijvoorbeeld een combi maken tussen online en televisie. Dat klinkt allemaal erg positief en erg richting de werkwijze van onderwijs op maat.

Verplicht ondernemen
Maar dan komt het addertje onder het gras ineens opzetten. Je wordt wel geacht om na te denken over innoveren en over ondernemerschap. Maak een innovatief plan met betrekking tot de journalistiek. Zet een eigen bedrijf op. Bereid je voor om een zzp’er te zijn. Maar wie zegt dat ik wil innoveren? Wie zegt dat ik een eigen bedrijf wil starten? Wie zegt dat ik een zzp’er wil worden?
Toegegeven moet worden dat je als je naar het journalistieke werkveld kijkt, meer en meer journalisten als zzp’er aan de slag gaan. Veel vaste contracten zijn er niet meer binnen de journalistieke branche en de verhalen over zelfstandig journalist zijn met de contracten die daarbij horen zijn niet echt prettig te noemen. Dus in ieder geval basisinformatie krijgen over zzp’er zijn is okay. Maar wat als je zeker weet wat je wilt gaan doen na je studie? Wat als daar geen zzp’er constructie voor nodig is? Een journalist hoeft immers niet perse een journalist te worden.

Blijf investeren in onderwijs op maat
Het enige wat ik Fontys kan benadrukken is: blijf bezig met investeren in en het ontwikkelen van onderwijs op maat. Het is immers de ambitie van Fontys dat studenten zichzelf kunnen ontplooien en ontwikkelen. Maar als die ontwikkeling en ontplooiing wordt gestuurd richting ondernemerschap, waar blijft dan de vrije wil van de student? Waar blijft onze unieke ontplooiing en ontwikkeling? Ontwikkel juist de flexibiliteit van de organisatie om deel uit te maken van de vorming van de student naar zijn eigen wens. Wat wel en niet kan binnen de gestelde kaders, is dan weer een andere discussie.

 

*Originele post afkomstig van Fontys Blogt.

753 Total Views 1 Views Today

Gepubliceerd door

Bjorn Rommens

Derdejaars student Journalistiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *